PETRA - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Joan en Ad Nelissen - WaarBenJij.nu PETRA - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Joan en Ad Nelissen - WaarBenJij.nu

PETRA

Door: Joan en Ad Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Joan en Ad

24 Mei 2010 | Jordanië, Petra

Hallo reisgenoten,

Vandaag is de hele dag gereserveerd voor een bezoek aan een van de wereldwonderen Petra.

We werden door onze chauffeur om 08.00 uur bij het hotel opgehaald om ons naar de ingang van Petra te brengen. Hij zorgde voor de entreebewijzen en liet ons kennis maken met onze Engelstalige gids Ahmed, een man van 68 jaar die ons gedurende meer dan 2 uur de geheimen van Petra zou laten zien.
Van Petra zijn historische verslagen van het bezoek door Mozes bewaard gebleven, Dit geeft al aan hoe oud de gebouwen en ruines van Petra zijn. De stad is gesticht door de Nabateeers, een bedoeïenenvolk wat oorspronkelijk uit Centraal-Arabie.
Nadat we de ingang gepasseerd waren liepen we eerst ca 1 km door een breed dal alvorens bij drie rechthoekige zuilen te komen. Dit zijn drie graftombes die helaas in de loop der tijd leeggeroofd zijn, zoals veel piramiden in Egypte. Hierna kom je in een 2 km lange kloof, Siq genaamd, die op het smalste punt slechts 2 meter breed is en waarvan de wanden gemiddeld ruim 90 meter hoog zijn. Aan het einde van de kloof sta je plotseling voor het best bewaarde en mooiste gebouw van Petra, The Treasure, het Farao’s schat graf. Dit is zo’n overweldigend schouwspel dat je met stomheid geslagen bent.
Als je verder wandelt door Pentra kom nog diverse mooie gebouwen tegen, waarbij je duidelijk Egyptische en Romeinse invloeden kunt zien. Zo is er o.a. een Romeins theater en kan men in de rotsen Obelisken uitgehouwen zien.
Nadat de gids ons nog wat tips gegeven had zijn we op eigen gelegenheid richting vier graftomben geklommen, waarvan een gebouw in de loop der eeuwen dienst heeft gedaan als graftombe, gerechtsgebouw, woning en als laatste stal voor de kamelen en de ezels.
Om 15.00 uur waren we terug bij het hotel, waar we nog van enkele uren rust aan het zwembad hebben kunnen genieten. Voor ons Joan betekent dit lekker zonnen, en ik heb rustig dit verslag kunnen tikken en enkele foto’s kunnen uitzoeken. Ook geen verkeerde bezigheid aan het zwembad van een 5** hotel, in de schaduw, en met een koel drankje bij de hand.

Groetjes van die twee uit

Petra Jordanie

• 24 Mei 2010 - 14:09

Leon En Astrid:

Ja jullie weten hoe het is om als je thuis komt even te gaan kijken of er al mail is vanuit Jordanie.
    Zijn jullie ook naar boven gelopen naar de offerplaats en het Ed-Deir klooster?
    Neem er een van ons..........Proost.

• 24 Mei 2010 - 18:37

Ine En Rien:

verrassend voor ons dat jullie nu al in Jordanië zitten. Heel decadent rondgereden te worden door een privé chauffeur. Heel mooi allemaal, we genieten van de foto's en het verslag.

• 24 Mei 2010 - 18:55

Wilma En Bert:

Halleekes,
    Nu ga ik echt slapen want heb last van jetlag, maar wilde natuurlijk eerst jullie grote avontuur lezen. Morgen vroeg moet ik om 9.00 uur werken en we zijn net terug van Schiphol dus dan weet je het wel. Geniet nog een paar dagen van een ongetwifeld geweldig reisje!! Kort wellicht maar wel weer een hele mooie ervaring rijker! xx BenW

• 25 Mei 2010 - 13:18

Nelly En Wil:

Hoi Ad en Joan Zo te lezen moet Jordanie ook op ons verlanglijstje nog een fijne vakantie groetjes van ons