Nagasaki (Atoombom) - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Joan en Ad Nelissen - WaarBenJij.nu Nagasaki (Atoombom) - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Joan en Ad Nelissen - WaarBenJij.nu

Nagasaki (Atoombom)

Door: Joan en Ad Nelissen

Blijf op de hoogte en volg Joan en Ad

04 November 2010 | Japan, Nagasaki

Goede avond reisgenoten,

Vandaag hebben we een dag van uitersten gehad.
We zijn vanmorgen om 08.30 vertrokken uit het hotelletje voor een wandeling door Nagasaki naar de haven, waar nog een replica ligt van een Chinese boot. Hier met de hele club heerlijk buiten op het terras koffie gedronken . We zijn door de Chinese wijk gewandeld en hebben een bezoek gebracht aan de plaats waar de Hollanders, als enige westerlingen, woonden die in Japan waren toegelaten in de 17e eeuw, waarna we met de tram naar het vredesplein zijn gegaan. Op dit plein staan alle gedenktekens voor de slachtoffers van de atoombom die op 9 augustus 1945 om 2 minuten over 11 boven de stad tot ontploffing kwam. Hierbij kwamen direct ca 75.000 mensen om het leven en werden er nog eens 75.000 mensen zwaar gewond. In een straal van 1 kilometer rond de explosie waren alle gebouwen vernietigd en was iedereen op slag dood. Op de plaats van het vredesplein, op ca 400 meter van de explosie stond een gevangenis met muren van 4 meter dik. Alleen de funderingen waren hiervan nog over. Vanuit het vredesplein zijn we doorgelopen naar de plaats waar de bom tot ontploffing kwam. Hier worden nog dagelijks kransen neergelegd. Bij een bezoek aan Nagasaki mag uiteraard ook een bezoek aan het atoombommuseum niet ontbreken. In dit museum word je met, zo nu en dan, schokkende beelden geconfronteerd met de gevolgen van een nucleaire bom. Iedereen van de groep was diep onder de indruk van deze beelden.

Nadat we door het museum waren gewandeld zijn we met Marie-Christine, Francis, Greet, Bert en Ronald met de tram naar het station gegaan om daar in een warenhuis wat te gaan eten. De dames vonden de keuze van vooral Ronald en ondergetekende niet de beste, en besloten op de zelfde etage wat anders te gaan eten. De mannen zijn dus een hamburgertent in gedoken waar ze een heerlijke hamburger met frites hebben weggespoeld met enkele halve liters van een of ander bekend goudkleurig vocht met een witte kraag. De dames hebben voornamelijk rouwe vis op met alleen wat water. (Verschil moet er tenslotte zijn) Na de lunch zijn we onder leiding van Francis op zoek gegaan naar enkele tempels in de directe omgeving, die volgens de lonly planet een bezoek meer dan waard waren. Deuren werden door Marie-Christine uitgeprobeerd en zo nu en dan wonderwel geopend.
Om ca 17.00 uur besloten we om terug te gaan naar het hotel. Dit was volgens de kaart lopend goed te doen. Na enkele omzwervingen zijn we tenslotte door 2 oude Japanse dametjes naar een tramstation gebracht van een lijn die ons in de buurt van ons hotel zou brengen. Hier besloten Bert, Ronald en Ik om naar een internetcafte gaan zoeken, en de rest van de club van 7 zochten een restaurantje op om een kopje koffie te drinken. Na het internetten voegden wij ons weer bij de rest van de club en bestelden nog een biertje (pintje en pilsje). Om ca 19.30 werd besloten om maar niet meer naar het hotel te gaan en in het restaurant de kaart te vragen. Deze was uiteraard in het Japans, maar er was een Engelse vertaling beschikbaar, zodat een en ander van een leien dakje leek te kunnen gaan. Marie-Christine had echter nog wat vragen aan de ober, zodat er met handen en voeten nog wat geconverseerd werd. Wie schetst onze verbazing toen, op het moment dat we er zowat uit waren wat we wilden bestellen, de eerste gerechten al gebracht werden. Wat bleek: Bij de conversatie tussen Marie-Christine en de ober had er wat ruis op de lijn gezeten, zodat zij alle 6 de gerechten die er op de kaart stonden voor ons had besteld. Dit heeft uiteraard de nodige hilariteit veroorzaakt. We hebben uiteindelijk de 6 gerechten verdeeld en er voor ons Joan nog een extra gerecht bij genomen.
Al met al een vrolijke afsluiting van een erg indrukwekkende dag.

Groeten van de twee uit

Diner ca. euro 10,--

• 05 November 2010 - 08:29

Nelly En Wil:

hallo Ad en Joan
    leuk om weer met jullie mee te reizen.lijkt me zeker indrukwekkend in Nagasaki. fijn dat jullie ook nog mooi weer hebben dat is extra genieten.fijne vakantie en tot hoors.

• 05 November 2010 - 09:58

Trude:

Wat een heerlijke vakantie weer! Ik heb echt het gevoel als ik het verslag lees dat ik erbij ben... hele fijne dagen nog. Gr. Trude en Frits

• 05 November 2010 - 11:38

Esther:

Wat beleven jullie toch veel zeg! Lijkt me heerlijk, maar dat wordt straks wel uitusten als jullie weer thuis zijn.

Groetjes

• 05 November 2010 - 15:24

Leon En Astrid:

Maar Ad wat lezen we nu!
    Hamburgers, friet... Bier.
    We zullen maar zeggen; "het is vakantie".
    Jullie hebben al veel gezien in een korte tijd.
    Wat het mooie weer betreft, we hadden niets anders verwacht.
    Groetjes van ons.

• 05 November 2010 - 18:29

Ine En Rien:

Hoi luitjes,

Indrukwekkend allemaal weer. Het aardewerk vond ik ook schitterend, maar dat had je kunnen denken, nietwaar. Ik houd me aanbevolen voor een souvenir! Voel je niet verplicht hoor. Geniet met volle teugen en tot lezens weer.

Groetjes van ons.

• 05 November 2010 - 20:09

Ton En Jeanne:

Wat geweldig om te lezen. Fijn dat jullie een leuke groep hebben,en vooral dat jullie het gezellig hebben met elkaar. groetjes vanuit een zeer nat Nederland.

• 05 November 2010 - 20:27

Ans En Ton:

Hoi Ad en Joan,

Slapen op een matje, het is weer eens wat anders, het nadeel is dat s,ochtends alle botjes weer goed in model moeten komen maar ach dat went. Wat eten jullie als onbijt? Rijst en soep, of toch maar gewoon brood?
    Hier regent het en van af maandag wordt het kouder +/-7gr.
    We kijken uit naar jullie volgende mail, geniet ervan! groetjes Ans en Ton.

• 05 November 2010 - 21:07

Liesbeth:

Wat een geweldige vakantie hebben jullie weer, dan ben je de slechte start zo weer vergeten niet. Zelfs een pilsje hebben ze er, dat is toch ECHT vakantie hè Ad!! We hebben de "bedden" in het zouthotel ook overleefd, dan moet een nacht op een matrasje ook lukken toch. groet, FenL.

• 08 November 2010 - 19:00

SWilma En Bert:

Hallo Belskes,
    Het is toch wat om helemaal naar Japan af te reizen en dan gewoon de Domtoren van Utrecht e.a. tegen te komen,hihi. Alle Gekheid op een stokje het zal ongetwijfeld veel zien en beleven zijn. Geniet ervan en hier is alles paletti! Dikke kus BenW